2013年3月23日 星期六

Lahir Tanpa Kaki Depan, Anjing Ini Selalu Jalan Tegak


Lahir Tanpa Kaki Depan, Anjing Ini Selalu Jalan Tegak - Kekurangan fizikal memang tidak menyekat untuk terus menjalani hidup, begitu juga apabila haiwan yang mengalaminya. Seekor anjing kecil bernama Dian Dian dilahirkan cacat tanpa dua kaki depan. Namun ia mampu hidup normal dengan berjalan hanya menggunakan dua kaki belakang.

Seperti di petikan dari wowkeren.com Cen Lan mengadopsi anjing tersebut 6 tahun lalu dari jirannya. Ia tak sanggup melihat Dian Dian ditelantarkan induknya kerana fizikal yang kurang upaya. "Kelima saudaranya sudah diterima pakai, meninggalkan dia sendirian. Aku pun mengadopsinya tanpa ragu-ragu," tutur warga Nanning, provinsi Guangxi, China, ini.

Awalnya Dian Dian bergerak seperti anjing laut dengan mendorong tubuh atas pakai kaki belakang. Cen Lan kemudian mengajar anjing jantan itu berjalan tegak dengan menggunakan kaki belakang saja. Meski awalnya sukar tetapi lama-lama Dian Dian dapat berjalan tegak dalam tempoh masa yang lama.

"Aku menggunakan makanan untuk melatihnya berdiri, meski hanya boleh beberapa saat," ungkap Cen Lan. Sejak itu Dian Dian boleh berjalan-jalan di luar dengan tegak tanpa perlu dipegang. Namun jika dia lelah maka Cen Lan akan membawa pulang dengan memasukkannya di tas.

"Aku sempat diusir dari tempat tinggalku kerana Dian Dian dianggap membawa nasib buruk," ucap Cen Lan yang kini selalu memadankan pakaiannya dengan si kesayangan. "Mujurlah sekarang aku sudah punya rumah sendiri. Dia adalah bahagian hidupku dan kami bahagia bersama."


沒有留言:

張貼留言